PLAYING WITH VIRTUAL ACOUSTICS

Researchers: prof. dr. ir. Maarten Hornikx

Email: m.c.j.hornikx@tue.nl

University: Department of the built environment, TU Eindhoven

Company: Oculus VR (Facebook Reality Labs)

New step in the creation of perfect virtual acoustics.

Through a VR headset you see as realistic as possible an image of a virtual space, whereas it is the sound that confirms that you are actually there. Good sound in VR headsets are not self-evident. The Oculus VR headset, including TU/e developments, produces ‘pure’ acoustics and cannot be differentiated from ‘true’ sound. Through ‘echolocation’ this instrument assists the blind in gaining a better perception of their environment as self-made click sounds bounce back at them. You can also experience the acoustics of a still-to-be-built office using Oculus.

Nieuwe stap in het creëren van de perfecte virtuele akoestiek.

Door een VR-bril zie je een zo realistisch mogelijk beeld van een virtuele ruimte, terwijl geluid maakt dat je er daadwerkelijk bént. En aan goed VR geluid schort het. De Oculus VR-bril, met door TU/e ontwikkelde software, gaat uit van ‘pure’ akoestiek en is niet te onderscheiden van ‘echt’ geluid. Het instrument helpt blinden via ‘echolokalisatie’ hun omgeving beter waar te nemen door de weerkaatsing van zelfgemaakte klikgeluiden. Ook ervaar je met de Oculus de akoestiek van een nog te bouwen kantoor.